L’ésser humà se sent impressionat. Percep, més que mai, la seva petitesa; ha guanyat humilitat. Però ara és la terra, una terra infinita, qui el crida, no el mar ni el cel: “Enfront de l’extensa planura l’home està perdut, però consolat (…), protegit enmig d’una quietud sense límits”, diu Joseph Roth, en una de les seves cròniques, inclosa en el llibre Viatge a Rússia.
L’ànima fa eco a aquests paratges profunds, immensos, però austers. Ànima russa, un terme no exempt de misteri i de regust nostàlgic, i que evoca la immensitat del territori.
Hi ha, tanmateix, una fe que no es deixa rompre fàcilment. L’habitant d’aquestes terres pensa que tot ho pot fer, hi ha temps de sobra per portar-ho a terme, i alhora no tem res. “El més escèptic dels russos acull una esperança en el fons de la seva ànima”, escriu el filòsof Lev Shestov. D’aquí, potser, la veracitat i la senzillesa, tan distintius, i que impregnen la literatura i l’art rus en general.
L’estepa respira, viu: “Voldria volar sobre l’estepa com els ocells de la nit. En aquesta victòria de la bellesa, en aquest excés de felicitat, es nota un alè d’ànsia i de nostàlgia, com si l’estepa sabés que està sola”. (L’estepa, A. Txékhov).
La pintura que encapçala el text és d’Isaak Levitán. Vladimirka, 1892.
Text literalment perfecte. Res no hi falta res no hi sobra. Una petita obra mestre
M'agradaM'agrada
Gràcies Àngels, una abraçada.
M'agradaM'agrada