Només un boig, un racista o un individu aliè al sofriment humà pot dir que anihilarà tota una civilització en una nit. Una civilització tan rica i mil·lenària com la persa.
De l’obra Història social de la filosofia, de Bertrand Russell, n’extrec el següent fragment: “Tant des del punt de vista intel·lectual com artístic, la civilització persa fou admirable”. En efecte, els perses foren excel·lents poetes i van destacar, a més, en filosofia, matemàtiques, medicina, alquímia, mística, arquitectura o en el disseny i la popularització dels jardins, en una època ─fa uns mil anys─ en què Occident vivia en les tenebres. L’obra d’autors com Avicenna, Omar Khayyam, Saadi, Rumi, Hafez o, ja en el període contemporani, Abbas Kiarostami o Marjane Satrapi (la qual, per cert, malauradament ens acaba de deixar) ha influït notablement sobre la cultura occidental.
Així, Omar Khayyam va destacar en l’estudi de les matemàtiques i l’astronomia, va escriure diverses obres científiques importants i va portar a terme la reforma del calendari musulmà, l’any 1074. Però també va excel·lir en la poesia, en què amb un llenguatge simbòlic ─a partir de conceptes com l’amor o el vi─, reivindica una espiritualitat viva i profunda enfront d’una religiositat convencional. Khayyam fou un savi, un esperit escèptic i lliure que detestava qualsevol forma de fanatisme i de rigidesa. Els Rubaiyat és la seva obra poètica més coneguda, traduïda a nombrosos idiomes, entre els quals el català ─i que podem trobar en diverses edicions─.
Per altra banda, Abbas Kiarostami fou un destacat cineasta, la filmografia del qual ─llargmetratges, curtmetratges i documentals─ ha influït notablement en l’obra d’altres autors. Va ser a més un fotògraf remarcable i un poeta excel·lent. En català, podem llegir una selecció de la seva poesia en el volum El vent se m’endurà (Karwan). Els poemes, delicats i resplendents, recorden el haiku i evoquen escenes de la natura, la vida quotidiana i, sovint, plantegen reflexions morals i existencials.
Com tota cultura, com tota forma de saviesa que aspiri a una societat més humana, la persa també és un antídot contra la ignorància i la barbàrie, el fanatisme i la repressió.
A. Kiarostami, imatge de la seva pel·lícula On és la casa del meu amic?

